Už v r. 2016 mala Bratislava viac vlastníkov áut ako viaceré, alebo mnohé európske metropoly. Napr. v prepočte na 1000 obyvateľov vo Viedni vtedy vlastnilo auto 389 z nich, pričom v Bratislave to bolo až 540. A to ešte nie je tak dávno tá doba, doba socializmu, kedy sa o západných európskych krajinách hovorilo nie len ako o krajinách, kde vládne prehnitý kapitalizmus, ale aj ako o krajinách, kde vládne silný konzumizmus.
A podľa najnovších štatistík, je to tak, že kým vo Viedni na 1000 obyvateľov pripadá iba 374 áut, teda zaznamenal sam tam ešte mierny pokles, v Bratislave je to už 759 áut.
Áno, do istej miery je to spôsobené tým, že Bratislava nemá metro, MHD nie je na takej úrovni ako vo Viedni, a Bratislava je ohromne rozťahaná, veď rozlohou je porovnateľná s Viedňou,
ale hlavným vinníkom bratislavských dopravných zápch a nedostatku parkovacích miest je podľa mňa jednoznačne naša Pohodlnosť.
Pritom by sme autá v meste nemuseli vôbec používať, resp. rozhodne nie v takej miere, ako ich používame. Veď:
- Obchodné domy máme zväčša pod nosom; prípadne po ruke, alebo k nim vedú spoje MHD a chalupu na takom vidieku, kde sa autobusmi alebo vlakmi nedá dostať, alebo dá, ale problematicky, má málokto.
- V prípade núdze máme naporúdzi X taxi služieb.
- Do práce sa zväčša môžeme dostať pomocou MHD cca za ten istý čas ako autom a električkou niekedy ešte aj skôr.
A AKO BONUS K TOMU TIETO VÝHODY:
- Pri cestovaní MHD nie je potrebné byť v strehu, môžme sa venovať čítaniu, driemaniu a pod.
- Je to aj lacnejšie aj ekologickejšie.
- Pri cestovaní MHD odpadávajú problémy s parkovaním.
Napriek tomu, tí, ktorí cestujeme do práce MHD, pravidelne, roky vídavame, že v jednom aute cestuje do práce väčšinou „až“ jeden cestujúci.
Čo sa mňa týka, svoje prvé a doposiaľ jediné auto som predal už dávno, pred 31 rokmi, a s týmto mojim rozhodnutím som maximálne spokojný. Možno hlavne preto, že žijem v Bratislave… Mnohí iste poviete: čudák!… Ale ja toto rozhodnutie napriek tomu považujem ho za jedno z naj aké som kedy v živote vo všeobecnosti spravil. Ak nejaké auto potrebujem/e na rodinný výlet po Slovensku a pod., čo je tak cca 3 krát ročne, tak si ho jednoducho požičiame, či už od známych, alebo z požičovní, ktoré sú pomerne lacné; ak človek nepotrebuje vyložene luxus. A ušetrené peniaze za opravy auta, náhradné diely, nezmyselné pokuty za prekročenie rýchlosti v nastrážených „pascách na vodičov“, za nervy!… s tým všetkým spojené, za vyhradené alebo onaké parkovanie, radšej investujeme do zážitkov, do výletov, do dovoleniek.
Samozrejme, takýto spôsob nemusí vyhovovať každému, len poukazujem na to, že problémy s parkovaním budú narastať priamo úmerne s našou zvyšujúcou sa pohodlnosťou a túžbou mať v rodine minimálne jedno auto a že komunálni politici nemajú šancu toto zvrátiť, aj keď ich budeme kritizovať vo dne v noci.
Komunálni politici, a vôbec politici, aj v tom najlepšom možnom zložení môžu v tomto smere vplývať maximálne tak na zmierňovanie problémov, alebo ich udržiavanie v miere, ktorá sa nachádza tesne pod bodom neúnosnosti.
Bratislavská Dúbravka, v ktorej bývam, a podobne je to aj v iných BA mestských častiach, alebo mestách, ešte má nejaké rezervy na budovanie, alebo skôr na vyznačovanie pozemných parkovacích miest. Ale tomu bude v nie ďalekej budúcnosti odzvonené. Ostane len možnosť budovania podzemného parkovania a parkovacích domov. Avšak budovanie podzemných parkovísk je viazané hlavne iba na novostavby a aj pri nich sa buduje neraz iba čiastočne, a niekde vôbec. Na budovanie poschodových parkovísk pri už existujúcich zástavbách je priestoru málo, alebo s pozemkami, ktoré na ich budovanie prichádzajú do úvahy, sú rôzne problémy, od právnických až po nevôľu občanov, ktorým by parkovacie domy zabrali výhľad alebo trávnik na venčenie psov. Málo je aj financií na budovanie takýchto parkovísk. Čo by mohlo najviac pomôcť, nie len pri zachovávaní zelených plôch, ktoré ustupujú parkoviskám, ale aj v tom, aby sme ráno nemuseli „tvrdnúť“ v dopravných zápchach, k tomu nepatrí len rozširovanie nosných ulíc, ale aj, alebo hlavne uprednostňovanie MHD pred individuálnou automobilovou dopravou.
Pre mnohých občanom je však využívanie MHD niečo ako podradná vec, pre ďalších je to niečo vysoko otravné, a reprezentanti ďalšej nemalej občianskej skupiny hovoria, že veď keď už si tie autá kúpili tak ich treba využívať, a kde inde ak nie do práce, na nákupy a zábavou?…
a preto radšej budú všetci vedno neraz tvrdnúť v zápchach a spolupodieľať sa tak na ich zbytočnom vytváraní a zvyšovaní; namiesto toho, aby aspoň v jednej z troch možností nasadli do autobusu, trolejbusu alebo električky a dostali sa bez väčších alebo žiadnych problémov do centra mesta, alebo ešte ďalej, kde im v nie jednom prípade prostriedok MHD zastavuje pár metrov od „ofisu“, prevádzky, kúpaliska, obchodu atď. a pod.
A potom je tu ešte jedna špeciálna skupina, vytvorená z určitých členov všetkých vyššie uvádzaných skupín. Ide o skupinu ľudí, ktorí si zo svojho pohodlia neukroja nič, ale hlasno kritizujú komunálnyhc politikov v ich snahe mimimalizovať problémy s parkovaním a zápchami.
Nie je všetko ideálne. Na strane druhej, keď... ...
A nemohli by sme to isté tvrdiť aj o... ...
Na slovenskych diskusiach je zaujimava snaha... ...
V BA chýbajú rýchlospoje, z Petržalky do... ...
Často nerozumiete textu? Nespochybňujem tie... ...
Celá debata | RSS tejto debaty